Hun ser ægteskabet som en betinget dom, før brudebuket er falmet. Henrik Ibsens ”Hedda Gabler” er en erotiske gambler, der ikke kan satse helt på nogen - og derfor spiller højt spil med alle. ”Jeg vil så gerne(…)have magten over et andet menneske” siger hun køligt.
Det instruerende legebarn Peter Langdal har byttet køn på stykkets biroller og matematisk set giver det et 100% biseksuelt drama: Hedda er gift med karrierekvinden Tesse som har været kæreste med Elvsted, som nu er bøsse og forelsket i Løvborg, der allerhelst vil have Hedda osv. Ibsens tekst fra 1890 kan bære at være påtvunget metroseksuelle mænd og lesbiske samlivsproblemer. Måske er disse elementer tankevækkende for teaterabonniner, men set med homo-teaterbrillen er det staffage fra sidste tirsdag, da viserne faldt på gender og queer diskussion. Hedda er en erotisk rullesten og så er det egentlig uinteressant at kønsbestemme, dem der triller med mod afgrunden. Lesbiske kys eller ej.
Sonja Richter spiller Hedda som en aggressiv og kølig post-teenager, men efter min smag mangler der sødme, der kan underbygger, hvorfor alle sværmer så fatalt om hende. Paprika Steen brænder derimod igennem som karrierekvinden Tesse, der arbejder sig stærkt ind i karrieren og dermed ud af parforholdet.
Ibsen er aldrig feel-good-theatre selvom der er plads til grin undervejs. Vil man gå fra stolerækken med blodsmag i munden, så er ”Hedda en Erotisk Dødsrute” obligatorisk. Hedda og co, kan opleves på Fru Nansens gamle teater indtil maj.
Wednesday, January 4, 2006
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment