Friday, April 1, 2005

Hjerter i flødesovs & i flammer

”Running dinner”. Det måtte komme i en homo-version - for 7000 hetroer kan ikke tage fejl af et dating koncept. Som modtræk til netdatingens ordjungle har
storbyernes singler i flere år summet rundt på festlige ”running dinners”. Det sker efter spillereglerne: Man matches med en date, som man tilbereder en ret sammen med og serverer for tre andre par. Sammen med denne partner, følges man til rundt til to andre værtspar, og der er altid otte til bords. I løbet af aftenens tre retter møder man sin madlavningsdate og atten andre singler, for siden at feste igennem sammen med alle madløbets 100-200 deltagere. Alt i alt en aften, hvor én af de eneste enere burde være indenfor rækkevidde, og hvor den nervøse indledningsreplik kan indøves på forhånd. For med madlavning, transport og spisning er der nok af ukomplicerede emner at tage fat på.

Mine forbehold mod konceptet var da også født i modvind, da min erfarende hetro-veninde foldede sig ud. Jeg forsøgte rationelt: ”Hetroer er sikkert garanteret, at møde nitten ukendte partnere. Min lesbiske statistik siger, at jeg skal spise med mindst to fortrængte dates og pligt-konversere en ex, jeg ikke behøver at møde før næste genfødsel”. Min modvilje var blot brændstof: ”hmm, måske gælder din statistik, men det er jo bare selve middagen. De nitten første gør, at du har nogen at følges med til den store fest, hvor der igen er chancer for at møde kvindén”. Tilbage til flere facts: ”Jeg bor for langt væk fra centrum, det bliver bøvlet”. Hun fortsatte: ”logistikken er der tjek på, så lægger du bare hus til forretten, mens desserten indtages hos den, der bor tættest på festen. Det er en del af konceptet, at man også hygger sig med at følges rundt til næste ret”. Vi var nået til min sidste men endegyldige trumf: ”Jeg er blottet for kulinarisk intelligens. At lave mad til venner jeg gerne vil beholde, er utænkeligt nok”. Ordene gled som på en curlingbane. Alt for let. Så faldt kommandoen: ”Du serverer bare drinks til din forret”...

På websitet runningdinner.dk opretter man sin profil, som bruges til at matche deltagere. Det er endda muligt at markere, hvem man ønsker eller ikke ønsker at mødes med, ligesom det er muligt at tilmeldes som par for at få udvidet sit netværk. Københavns første homomiddag: ”Running Dinner Goes Queer” (bøsser) og ”Running dinner á la the L word” (lesbiske) finder sted lørdag den 2. april, kl. 18 – 05. Deltagelse koster 180 kr og for tvivlere findes der happy-ending beretninger fra det virkelige datingliv på websitet. Når du ikke den første aften, varsler bagkvinden Michelle Hviid, at hun gerne vil lave 3-4 homoarrangementer om året, hvis ellers der er opbakning fra madglade homoer på hjertejagt.

Artiklen blev bragt i Panbladet april 2005

No comments: