Sunday, May 1, 2005

Dullen & Dyken’s

Cammila, 27 år. Kendt som DJ Sentimilla og homo-parten af makkerparret Dullen og Dyken. Hun laver film, når hun har vigtige historier at fortælle. Blev DJ efter en hurtig indskydelse og startede en butik, fordi lejemålet blev ledigt. Udfrittet på en søndag om initiativer i Anti-Janteland.

At give: ”Den røde tråd i alt hvad jeg gør: er kreative mennesker, det nyskabende og nytænkende. Josephine(”Dullen”) og jeg er sociale og elsker at have folk omkring os. Butikken kunne lige så godt have været en klub, et hang-out-spot”.

”Ideen bag butikken Dullen & Dyken’s udbud er, at det stammer fra folk, der gør noget for andre end sig selv. Vi sælger kunst, musik og tøj med et budskab. Tøjet er fra kunsterne, som har en god indstilling. Vi forhandler streetware fra kendte Alis, fordi de støtter nye initiativer. Der er T-shirts og sweatshirts fra en gruppe, der droppede gymnasiet for at virkeliggøre deres ide. Mærket Punk Royal er f.eks. med, fordi vi synes, det er sejt, at de på kort tid har banket dette koncept op”.

Omkring en båd: Endnu et skud på multikonceptet er en stor fest med live band og DJ’s på den tyske båd Stubnitz, der lægger til ved Langebro d.5 og 6. maj. Sanger/DJ parret kan ellers opleves på Vega, Rust og Kat, ligesom butikkens mikserpult er tændt i åbningstiden. Den første onsdag i måneden er der fernisering i butikken, næste gang d. 11. maj.

Rejsen til Nansensgade 62: ”Nansensgade er spraglet. Jeg føler, jeg er på rejse, når jeg går her. Den er international. Butikken tiltaler da også folk, der har oplevet lignende multikoncepter f.eks. i New York. Andre føler sig nok lidt intimideret første gang, de kommer ind og ser, at man også kan hænge ud i butikken. Men jeg kan se at mange vender tilbage. Backpackerne er også begyndt at bruge det som mødested. Et sted, hvor de opsnuser, hvad der rører sig i København”.

Dyken & selvironi: ”Navnet Dullen & Dyken blev til i et selvironisk øjeblik, da vi begyndte at være DJ’s sammen. Navnet giver da reaktioner, folk spørger med et smil, hvem der er hvem. Så er der dem, der ikke kender udtrykket og undrer sig over hvad ”dykan” betyder.

”Vi har ikke lagt vægt på homo-delen. Jeg står ved, at jeg er homo, men jeg skilter ikke med det. Det er vigtigt med selvironi. Jeg har været homo siden jeg var 14 og har ikke oplevet homofobi. Måske er det derfor, at jeg synes, at homomiljøet virker meget lukket. Jeg vil gerne bidrage til, at det er mere åbent ved at mikse hetro og homo. Det vigtigste er, at inspirere andre til anderledes projekter Folk er fede, hvis de er fede - uanset seksualitet”.

Kreativ kontortid og koordinat: ”Vi betragter butikken, som vores kreative kontor. Essensen er at have det sjov. Økonomien er ikke vigtig. Nøgleordene er mennesker, musik og dans. Åbne vibs. Følg din indre stemme. Dullen og Dyken, Nansensgade 62, 1366 København K. Man-fre 12-18, lør 12-15

No comments: